2011. június 15., szerda

Ami jó a babának, jó a mamának!

Keresgélek a padláson az emlékeim között.

Észre veszek egy nagy fazekat.

Eszembe jut két pici baba és a készülődés, mielőtt megszülettek.
Mikor egy családba baba érkezik, boldog várakozás előzi meg ezt az időszakot. Készen áll a kiságy a pelenkázóasztal. A kis réklik, rugdalódzók mellett megjelennek a pelenkák. Textil pelenkák.




A mosható pelenkáknak sok előnyük van. Jóval kevesebbet kell rájuk költeni. A gyermekeimnél ilyen pelenkát használtam. Nem is volt más, csak a klasszikus négyzetes textil pelenka. Akkor nem is gondoltam arra, hogy a környezetet is kíméli, nem termel annyi szemetet mint az eldobható pelenkák. A babának is jó, hogy természetes anyaggal érintkezik a bőre. Csak fehér színű létezett. Akkor ez volt a természetes, minél fehérebb annál jobb és szebb volt.



Szükség volt két - három tucat, textil pelenkára és hozzá négy-hat gumibugyogóra. Ha a sok mosástól a guminadrág megnyúlt, gyakran lecsúszott a pelus.

A szennyezett pelenkákat egy zárható vödörben, vízben áztattam a mosás napjáig. Forgótárcsás mosógéppel mostam, hetente kétszer, mosóporral.






Bő vízben öblögetve. Havonta egyszer kifőztem, kifehérítettem mosószódával, egy erre a célra használt nagy fazékban, egy nagy fakanállal kavargatva. Ezt a fazekat találtam meg most a padláson, és az emlékek felelevenednek. A fazék harminckilenc éves, ma már nem is használjuk...



Mindíg a szabadban szárítottam a pelusokat. Nyáron hamar megszáradtak. Télen sokszor csonttá fagyott a kiteregetett nedves pelenka, apródonként hordtam be szárítani. Nagyon jó illatuk volt, ahogy így vissza emlékezek, még most is érzem.Mosás után mind a két oldalán forró vasalóval megvasaltam. Fertőtlenítettem.





A 36 éves Tibi babát bepelenkáztam, ún. ortopéd guminadrággal, ezt pici pólyás korukba adták a babákra, jól szét húzta a kis lábacskájukat.

Ahogy így visszagondolok, nagyon sokat dolgoztunk velük. Akkor, ha automata mosógépen moshattunk volna, az is nagy segítség lett volna számunkra. A hetvenes években ez volt a természetes.

Későbbi években, mikor elterjedt az eldobható pelenka, irigykedtem is az anyukákra. Nagyon sok munkától mentette meg őket, több időt tölthettek kisbabájukkal.

Most meg csak ámulok és bámulok, mennyi fajta pelenka kapható. Fehér, színes, mintás, mosható vagy eldobható, több féle méretben.

Azt is tudom, hogy nagy pelenkaviták vannak e körül:

Mosható vagy eldobható? Ez itt a kérdés. Ebbe most nem merülök bele.

A textilpelenkánál nem utolsó szempont, hogy egyszeri befektetéssel hatvan – hetven darab, nem csak egy gyereket szolgálhat ki.



Tudtad, hogy az első életévében kb.4000-szer pelenkáznak be egy gyereket?


Nemhiába mondják, hogyha textilpelenkát használunk, nagy lépést teszünk egy szebb és tisztább világért.


Mosolyoglyunk egy kicsit!


Gondolom, szívesen hallgatjuk Máté Pétert. Egy fiúról énekel aki hamarosan férj lesz és mindent megtesz a boldogságuk érdekében.

"Ha kell, én ringatom a bölcsőt,
s éneklek órákon át,
vasalni fogom oly lelkesen a pelenkát."



Egy kis Retro zene a Retro blogon!


Máté Péter - Fel-fel fiúk a dalra

Szövegíró: Szenes Iván
Zeneszerző: Máté Péter

Fel, fel fiúk a dalra, enyém lett a lány,
fel, fel örömitalra, utoljára tán.
Most már ritkábban láttok ily bolond éjszakán
új világ jön, bocsánat srácok,
jobb ha nem is vártok rám.

Fel, fel fiúk a dalra, enyém lett a lány,
bor kell a diadalra, férj leszek, az ám,
Biztos jól festek férjnek, szerencsés a lány,
ráadásul oly rendes leszek,
hogy az apám sem ismer rám.

Ha kell, én elmosom a tányért,
ha kell, törülgetek,
üstökön fogom a porszívót és segítek.

Fel, fel fiúk a dalra, nejem lesz, az ám,
lesz két gyerekem töle, egy fiu és egy lány.
A fiu majd hasonlít énrám és anyjához a lány,
de tudjátok mit, az a leány is hasonlítson inkább rám.

Ha kell, én ringatom a bölcsöt,
s éneklek órákon át,
vasalni fogom oly lelkesen a pelenkát. oh

Fel, fel fiúk a dalra, utolsó pohár,
mindent bele a dalba, itt a búcsú már,
Engem többé már nem láttok ily bolond éjszakán,
de tudjátok mit, ha látni akartok,
ti gyertek el énhozzám,
Különben is a lány maga mondta, ti gyertek el énhozzám.
ti gyertek el énhozzám.
Mind jöjjetek el énhozzám.



Tetszik